Pages Menu
Categories Menu

Απάντηση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων στην ερώτηση που είχε καταθέσει ο Βουλευτής κ. Θεόφιλος Λεονταρίδης με Θέμα : «Οξύτατα οικονομικά προβλήματα κτηνοτρόφων»

 

Λεονταρίδης Θεόφιλος
Βουλευτής  Ν.Δ.  Ν. Σερρών
Αν. Τομεάρχης Ενέργειας και Φυσικών Πόρων
 
ΑΡ. ΠΡ. 220

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

 Προς τον κ. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

 

Θέμα : « Οξύτατα οικονομικά προβλήματα κτηνοτρόφων »

Σε απόγνωση οδηγούνται σήμερα οι κτηνοτρόφοι κρεοπαραγωγοί εξαιτίας της απουσίας πολιτικής στήριξης του κλάδου από την Κυβέρνηση σε μια περίοδο κρίσιμη για την επιβίωσή του.

Το ζωικό κεφάλαιο έχει μειωθεί κατά 40% και τους προσεχείς μήνες θα φτάσει και το 60% με αποτέλεσμα η παραγωγή κρέατος να μειώνεται διαρκώς και τα εγχώρια  βοοειδή να μην  καλύπτουν ούτε το 20% της εγχώριας αγοράς.

Το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο έχουν περιέλθει οι κτηνοτρόφοι κρεοπαραγωγοί έχει επιφέρει η υπερβολική αύξηση της τιμής των ζωοτροφών , η αύξηση του ΦΠΑ στα αγροτικά μέσα και εφόδια , η αύξηση της τιμής των καυσίμων και του αγροτικού ρεύματος , η αύξηση των εισφορών υπέρ  ΕΛΓΑ  και των ασφαλιστικών εισφορών υπέρ  ΟΓΑ  κ.λ.π.

Στο Ν. Σερρών η κατάσταση των κτηνοτρόφων κρεοπαραγωγής επιβαρύνεται και από άλλες αιτίες οι οποίες είναι :

1) Η ειδική καραντίνα που βρίσκεται ο νομός μας σχετικά με τη ζώνη ασφαλείας των 100 χιλιομέτρων από το Κιλκίς λόγω κρούσματος τρελών αγελάδων   πριν 10 χρόνια και δεν επιτρέπει την εκμετάλλευση της ζήτησης από άλλες χώρες όπως η Τουρκία που οι τιμές αγοράς είναι περισσότερο ικανοποιητικές.

2) Το καθεστώς εμβολιασμού Τ3Β3-Μελιταίου πυρετού και φυματίωσης που βρίσκεται ο νομός μαζί με άλλους επτά (7)  και δεν επιτρέπει να στέλνουν βοοειδή σε άλλες περιοχές (εκτός αυτών των επτά) όπου οι τιμές είναι καλύτερες.

Επίσης το περίεργο και παράλογο καθεστώς της εξισωτικής αποζημίωσης που ενώ επιδοτεί μέχρι 50 ζώα υποχρεώνει να κρατούν αυτούς που έχουν περισσότερα, και να μη μεταβάλλουν τον αριθμό +- 3%.

 Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός

1) Προτίθεται να άρει την ρύθμιση σχετικά με την ζώνη ασφαλείας των 100χιλιομέτρων για να διευκολυνθούν οι εξαγωγές σε άλλες χώρες;

2) Προτίθεται να αλλάξει και να διευθετηθεί το καθεστώς εμβολιασμού ώστε να μπορούν οι Σερραίοι κτηνοτρόφοι να εμπορεύονται τα ζώα τους και στην υπόλοιπη ελληνική αγορά;

3) Τι πρόκειται να κάνει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για να γίνει πιο εξορθολογικό το καθεστώς της εξισωτικής αποζημίωσης;

4) Εάν πρόκειται να καταβληθεί οικονομική ενίσχυση για την αγορά ζωοτρόφων λόγω υπερβολικής αύξησης του κόστους παραγωγής.

5) Πότε θα πληρωθούν οι κτηνοτρόφοι το ειδικό πριμ ποιοτικού παρακρατήματος;

 

Ο Ερωτών Βουλευτής

Θεόφιλος Λεονταρίδης

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ

ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ   ΥΠΟΥΡΓΟΥ
ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΑΧΑΡΝΩΝ 2, 10176

ΘΕΜΑ: «Στήριξη κτηνοτροφών»
ΣΧΕΤ: Η Ερώτηση 220/6-10-2011

Απαντώντας στην παραπάνω ερώτηση που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Θ. Λεονταρίδης, σας πληροφορούμε τα εξής:

Εθνικό πρόγραμμα εκρίζωσης βρουκέλλωσης των βοοειδών

Ο Νομός Σερρών, όπως και όλοι οι Νομοί της Χώρας, εφαρμόζουν υποχρεωτικό εθνικό πρόγραμμα εκρίζωσης της βρουκέλλωσης των βοοειδών με συγκεκριμένους κανόνες, όρους και υγειονομικές προϋποθέσεις στις μετακινήσεις των ζώων, όπως προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή και Εθνική Νομοθεσία, μετά από έγκριση ειδικών επιστημονικών και τεχνικών Επιτροπών των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Διεθνών Οργανισμών. Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος, μεταξύ άλλων, διενεργούνται τακτικές αιμοληψίες (ορολογικός έλεγχος των ζώων) για τη διάγνωση της βρουκέλλωσης των βοοειδών βάσει τήρησης συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων και, αναλόγως των αποτελεσμάτων, αποδίδεται υγειονομικός χαρακτηρισμός των εκτροφών, ενώ απαγορεύεται ο οποιοσδήποτε εμβολιασμός των ζώων. Μοναδική επιδημιολογική και επιστημονικώς τεκμηριωμένη εξαίρεση που προβλέπεται από τη Νομοθεσία, αποτελούν : α) ο παράλληλος με την εφαρμογή του εθνικού προγράμματος εμβολιασμός των βοοειδών γαλακτοπαραγωγής του Νομού Θεσσαλονίκης (σε εφαρμογή σχετικής Υπουργικής Απόφασης) με το εμβόλιο RB 51 (περιέχει εμβολιακό μικροβιακό στέλεχος κατά της βρουκέλλωσης των βοοειδών και όχι κατά της βρουκέλλωσης των αιγοπροβάτων που προκαλεί το μελιταίο πυρετό στον άνθρωπο) και β) ο εμβολιασμός των αγελαίων και μόνο βοοειδών με το εμβόλιο REV-1 (περιέχει εμβολιακό μικροβιακό στέλεχος κατά της Βρουκέλλωσης των αιγοπροβάτων – μελιταίος πυρετός) Σημειώνεται ότι ο όρος αγελαία βοοειδή αποδίδεται σε ζώα που βρίσκονται σε άγρια ή ημιάγρια κατάσταση, βόσκουν σε ορεινές και ημι-ορεινές περιοχές και δεν αποτελούν αντικείμενο συστηματικής εμπορικής εκμετάλλευσης και διακίνησης, όπως συμβαίνει στις μονάδες βιομηχανικής εκτροφής ζώων γαλακτοπαραγωγής ή κρεοπαραγωγής. Τα αγελαία βοοειδή εκτρέφονται κυρίως για παραγωγή και κατανάλωση περιορισμένης ποσότητας κρέατος των παραγόμενων μοσχαριών, καθώς και για ιδία κατανάλωση, ενώ το γάλα που παράγεται από τα θηλυκά αγελαία προορίζεται μόνο για την τροφή των νεογέννητων μοσχαριών. Επιπρόσθετα, επισημαίνεται ότι οι μετακινήσεις των εμβολιασμένων αγελαίων βοοειδών ρυθμίζονται ξεχωριστά και αυστηρά βάσει συγκεκριμένων κανόνων και όρων, όπως αναφέρονται στην Εθνική Νομοθεσία και η συνολική διαχείρισή τους δεν συνδέεται με τις μετακινήσεις των βοοειδών που εκτρέφονται σε κλειστές εντατικού τύπου εκμεταλλεύσεις.

Εξαγωγές βοοειδών

Όσον αφορά στις εξαγωγές βοοειδών προς την Τουρκία, η απαγόρευση εξαγωγής τους αφορά στους Νομούς Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Πέλλας και Σερρών λόγω ενός (1) κρούσματος Σπογγώδους Εγκεφαλοπάθειας Βοοειδών, που είχε εκδηλωθεί στην περιοχή του Κιλκίς το 2001 και επεκτείνεται και στις εξαγωγές αιγοπροβάτων.

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ) έχει θέσει το θέμα επανειλημμένα σε συνεδριάσεις των Γενικών Διευθυντών Κτηνιατρικής της Ε.Ε. μαζί με εκπροσώπους άλλων χωρών και έλαβε τη διαβεβαίωση από τις υπηρεσίες της Ε. Επιτροπής ότι το θέμα εξετάζεται σε σχέση με τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα έχει αξιολογηθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό για την Υγεία των Ζώων (ΟΙΕ) ως Κράτος – Μέλος σε κατάσταση ελεγχόμενου κινδύνου ως προς τη ΣΕΒ μαζί με άλλες 21 χώρες της Ε.Ε. και, επομένως, τα εμπόδια που θέτουν οι τουρκικές αρχές είναι αδικαιολόγητα. Δυστυχώς έως σήμερα, η τουρκική πλευρά δεν έχει δείξει να ανταποκρίνεται στις κοινοτικές απαιτήσεις.

Πρόγραμμα Εξισωτικής Αποζημίωσης

Το Πρόγραμμα της Εξισωτικής Αποζημίωσης (Ε.Α.) είναι από τα πρώτα προγράμματα που εφαρμόσθηκαν στην Ελλάδα με την είσοδο αυτής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όσον αφορά στην εφαρμογή του, στις σχετικές Αποφάσεις που εκδίδει το ΥΠΑΑΤ λαμβάνονται υπόψη τα προβλήματα ή οι δυσκολίες που παρουσιάζονται κατά την υλοποίησή του και γίνονταν οι αναγκαίες τροποποιήσεις ή διορθώσεις ή και συμπληρώσεις που απαιτούνται για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του Προγράμματος και πάντοτε στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που μας δίνουν οι Κοινοτικές και Εθνικές Διατάξεις.

Σύμφωνα με τις ισχύουσες Αποφάσεις, για τον υπολογισμό του ύψους ενίσχυσης της Ε.Α. λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα:

  1. Καλλιεργούμενες εκτάσεις, με χαρτογραφική αναφορά, μέχρι (Ηα, ισούται με 10 στρέμματα).
  2. Αξιοποιούμενοι βοσκότοποι, μέχρι 50 Ηα, εφόσον πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις :
  3. Κατέχονται νόμιμα, εφόσον πρόκειται για ιδιωτικούς βοσκότοπους, ή τα ζώα εισέρχονται σε αυτούς νόμιμα, εφόσον πρόκειται για κοινόχρηστους βοσκότοπους (Δημοτικούς ή Κοινοτικούς).
  4.  Αξιοποιούνται συστηματικά από ζώα της εκμετάλλευσης (βοοειδή, αιγοπρόβατα, ιπποειδή).

Δικαιούχοι του Προγράμματος κρίνονται μόνο φυσικά πρόσωπα, τα όποία διαμένουν μόνιμα σε ορεινές ή μειονεκτικές περιοχές ή είναι μετακινούμενοι κτηνοτρόφοι.

Το ανώτατο χορηγούμενο ύψος Εξισωτικής Αποζημίωσης ανά δικαιούχο για μεν τις Μειονεκτικές περιοχές είναι 6.100 €, για δε τις ορεινές περιοχές είναι 6.600 €.

Για τον υπολογισμό της ενίσχυσης για το ζωικό κεφάλαιο λαμβάνεται υπόψη η εξής αντιστοιχία : 1 Μονάδα Μεγάλου Ζώου ισούται με 1 εκτάριο (Ha).

Το ύψος της ενίσχυσης που εγκρίνεται σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από τον αναφερόμενο αριθμό των ζώων της αίτησης. Στις περιπτώσεις που ο αριθμός των ζώων μειώθηκε για λόγους ανωτέρας βίας ή έκτακτων περιστάσεων, ο κάτοχος διατηρεί το δικαίωμά του να λάβει ενίσχυση για τον αριθμό των ζώων που ήταν επιλέξιμος κατά το χρόνο που προέκυψαν οι λόγοι ανωτέρας βίας ή οι έκτακτες περιστάσεις.

Επίσης , ο παραγωγός θα πρέπει να διατηρεί τις ζωικές μονάδες για τις οποίες ενισχύθηκε, για να μπορεί να επανενταχθεί στο πρόγραμμα και να τύχει του συνόλου των ενισχύσεων που δικαιούται.

Στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί διαφορά μεταξύ του αριθμού ζώων που έχει δηλωθεί στην Αίτηση Ενίσχυσης Εξισωτικής Αποζημίωσης και του αριθμού ζώων που έχει προσδιορισθεί κατόπιν διοικητικών ή επιτόπιων ελέγχων, εφαρμόζονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 16 της υπ’ αριθμ. 280947/1982/07-03-2008 Κοινής Υπουργικής Απόφασης, με εξαίρεση τις περιπτώσεις ανωτέρας βίας και φυσικών περιστατικών.

Επισημαίνεται ότι από το έτος 2011 η ενίσχυση στους κατόχους βοοειδών θα χορηγείται για το μικρότερο αριθμό επιλέξιμων Μονάδων Μεγάλων Ζώων (ΜΜΖ) που θα υπάρχουν καταχωρημένα στην Κτηνιατρική Βάση Δεδομένων (ΚΒΔ), κατά το χρονικό διάστημα που αρχίζει την επομένη της ημερομηνίας λήξης υποβολής των αιτήσεων ενίσχυσης έως και το τέλος του ημερολογιακού έτους και μέχρι τον αριθμό των επιλέξιμων ΜΜΖ που θα δηλώνουν στην αίτησή τους και θα υπάρχουν καταχωρημένα στην ΚΒΔ κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.

Κόστος παραγωγής

Η τιμή παραγωγού των κτηνοτροφικών προϊόντων, όπως είναι τα προϊόντα ζωικής προέλευσης αλλά και οι ζωοτροφές, οι οποίες επηρεάζουν το κόστος παραγωγής και την ανταγωνιστικότητα των κτηνοτροφικών προϊόντων, τόσο στην ελληνική όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά, διαμορφώνεται ελεύθερα με βάση την προσφορά και τη ζήτηση.

Σε εφαρμογή του Καν. (ΕΚ) 73/2009 και του εφαρμοστικού του, προβλέπεται η χορήγηση ειδικής στήριξης στους κτηνοτρόφους των ορεινών και μειονεκτικών περιοχών. Συγκεκριμένα, για την τριετία 2010 – 2012, θα διατεθούν 13,6 εκ. το χρόνο ως πρόσθετες ενισχύσεις στους κτηνοτρόφους που διατηρούν μοσχίδες κρεοπαραγωγής για αναπαραγωγή και θηλάζουσες αγελάδες (αγελάδες κρεοπαραγωγής) στις ορεινές και μειονεκτικές περιοχές. Η σχετική ΚΥΑ αναφέρει ως ενδεικτικά ποσά τα 100 € ανά μοσχίδα αναπαραγωγής, ηλικίας 16-24 μηνών και ανά θηλάζουσα αγελάδα που προσαυξάνονται κατά 80 € για τα αντίστοιχα ζώα καθαρών φυλών, εγγεγραμμένα σε γενεαλογικά βιβλία.

Για την πληρωμή των δικαιούχων παραγωγών, η οποία πραγματοποιείται από τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., το 2010 εκδόθηκαν οι αριθ. πρωτ. 159879/19-04-11 και 169147/30-06- 2011 αποφάσεις του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Σκοπός της ειδικής στήριξης είναι η διατήρηση του αγροτικού πληθυσμού και των εκμεταλλεύσεων στις ορεινές και μειονεκτικές περιοχές, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των εκμεταλλεύσεων, η αποτροπή της εγκατάλειψης της αγροτικής γης, η αντιστάθμιση ειδικών μειονεκτημάτων που θίγουν γεωργούς σε οικονομικά ευάλωτες περιοχές και η αξιοποίηση των βοσκοτόπων των περιοχών αυτών.

Στο Νομό Σερρών έχουν πληρωθεί συνολικά για την πρόσθετη ενίσχυση αιγοπρόβειου 84.027 €, για την πρόσθετη ενίσχυση θηλαζουσών αγελάδων 443.845 € και για την πρόσθετη ενίσχυση μοσχίδων 7.476 €.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ Κ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ