Pages Menu
Categories Menu

Ομιλία του Βουλευτή στη Βουλή στο σχέδιο Νόμου « Δομή , λειτουργία , διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων »

 

Λεονταρίδης Θεόφιλος
Βουλευτής Ν.Δ.  Ν. Σερρών
Αν. Τομεάρχης Ενέργειας και Φυσικών Πόρων 

 

Ομιλία του Βουλευτή κ. Θεόφιλου Λεονταρίδη στη Βουλή  στο σχέδιο Νόμου «Δομή , λειτουργία , διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων »


 

Έρχεται σήμερα προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση τη στιγμή που στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ξεκινά η χρονιά με τις χειρότερες προϋποθέσεις .

Η πρώτη εικόνα της φετινής χρονιάς θα έχει μαθητές χωρίς βιβλία , τάξεις χωρίς εκπαιδευτικούς , νέο πρόγραμμα μαθημάτων χωρίς σαφείς οδηγίες .

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα δεν θα υπάρχουν δάσκαλοι και καθηγητές να καλύψουν τις διδακτικές ώρες , παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου Παιδείας ότι με τον εξορθολογισμό του εκπαιδευτικού προσωπικού και με το πλήρες ωράριο δεν θα παρουσιαστεί κανένα πρόβλημα στη ροή της σχολικής χρονιάς .

Οι εκπαιδευτικοί σημειώνουν 20.000 κενά , ενώ από τις αρχές του μήνα διαμαρτύρονταν για τους μειωμένους μόνιμους διορισμούς που θα πραγματοποιηθούν .

Τελικά το Υπουργείο επιβεβαίωσε τους 600 διορισμούς σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και τη μείωση κατά 50 % σε αναπληρωτές καθηγητές .

Οι πομπώδεις εξαγγελίες της Κυβέρνησης για δήθεν μεγάλες αλλαγές και εκσυγχρονισμό στην Παιδεία αποδεικνύονται μέρα με τη μέρα , ένα επικοινωνιακό προπέτασμα για να περάσουν μέτρα που θα οδηγήσουν στην ακόμα πιο βαθιά απαξίωση της Δημόσιας Εκπαίδευσης και θα καταργήσουν και εκείνα τα λίγα εναπομείναντα στοιχεία της Δωρεάν Παιδείας .

Αποτελεί πλέον κακόγουστο αστείο η εξαγγελία του Πρωθυπουργού για ενίσχυση στην Παιδεία με 1 δις  όταν ανέλαβε την διακυβέρνηση της χώρας .

Η προχειρότητα , η ανοργανωσιά και η αυθαιρεσία με την οποία χειρίζεται η Κυβέρνηση αυτόν τον νευραλγικής σημασίας τομέα , δημιουργεί όλες τις προϋποθέσεις για ταλαιπωρία μαθητών και γονέων .

Εξάλλου αυτό φάνηκε και με τις περιβόητες συγχωνεύσεις των σχολείων , που έγιναν πρόχειρα χωρίς διάλογο και με αυθαίρετο τρόπο , αναστατώνοντας τις τοπικές κοινωνίες σε μια τόσο κρίσιμη εποχή .

Και μέσα σε όλα αυτά οι περικοπές σε μισθούς , τα φορομπηχτικά μέτρα , ο φόβος για περικοπές στο εφάπαξ και η επιδείνωση των εργασιακών συνθηκών , «θερίζουν» τους εκπαιδευτικούς , οι οποίοι ψάχνουν εναγωνίως την πόρτα της εξόδου .

Όλοι μας συμφωνούμε ότι η επένδυση στην παιδεία είναι το μέλλον της χώρας και μάλιστα η μοναδική λύση στα οικονομικά αδιέξοδα .

Στο χώρο της Παιδείας πρέπει να υπάρχει μακροπρόθεσμη στρατηγική χωρίς να υπάρχουν πειραματισμοί από Υπουργό σε Υπουργό ή από Κυβέρνηση σε  Κυβέρνηση που ξήλωνε όσα έκανε η προηγούμενη .

Ο χώρος της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να είναι χώρος αριστείας , χώρος μάθησης, χώρος γνώσης , χώρος δημιουργίας, χώρος  αξιοκρατίας και ποιότητας νέων επιστημόνων που θα στελεχώσουν τον Δημόσιο και Ιδιωτικό τομέα για να πάνε την χώρα πιο μπροστά .

Ποιο μπορεί όμως να είναι το όραμα σήμερα των νέων επιστημόνων που φοιτούν στα ΤΕΙ ή τα ΑΕΙ όταν τους στερήσατε την προοπτική να διεκδικήσουν μια θέση στην αγορά εργασίας με την πολιτική σας ;

Αντιλαμβάνεστε ότι μια ολόκληρη γενιά πάει χαμένη εξαιτίας της μείωσης της απασχόλησης και της έκρηξης της ανεργίας που μαστίζει ιδιαίτερα τους νέους ανθρώπους ;

Πως μπορεί σήμερα να αισθάνεται ένας νέος ή μια νέα που γκρεμίζονται τα όνειρά τους από την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί , γιατί πλέον ισχυροί τίτλοι σπουδών δεν έχουν αντίκρισμα για το μέλλον τους στην αγορά εργασίας ; Έχει μείνει πλέον το πτυχίο τους κορνίζα .

Το προς ψήφιση σχέδιο νόμου δεν είναι ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο ώστε να υπάρχει εύρυθμη λειτουργία στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση .

Παρουσιάζει δομικά ελλείμματα που εύλογα δημιουργούν αντιδράσεις πολλώ  δε μάλλον σε περίοδο κρίσης .

Καταστρατηγείται  μέσα από τις διατάξεις του η αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ , η οποία είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη και θεμελιώδης προϋπόθεση ακαδημαϊκής ελευθερίας .

Ο προτεινόμενος τρόπος διοίκησης , με συμβούλια Διοίκησης στα οποία συμμετέχουν εξωπανεπιστημιακοί αλλά κυρίως η εκλογή του πρύτανη από το Συμβούλιο και όχι άμεσα από τα μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας του Ιδρύματος , δηλαδή από το φυσικό του χώρο , θα ενισχύσει τη συναλλαγή ,την αδιαφάνεια και την διαφθορά .

Η κατάργηση της βαθμίδας του Λέκτορα οδηγεί στην εξαφάνιση της δυναμικότερης μερίδας του προσωπικού των Πανεπιστημίων , η οποία προσφέρει νυχθημερόν , με πενιχρές αμοιβές , το μεγαλύτερο μέρος του διδακτικού και ερευνητικού έργου που παράγεται στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Είναι σαφές ότι πρέπει να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα , πρέπει να γίνει μία περαιτέρω προσπάθεια αλλαγών προς την κατεύθυνση της βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου , της  βελτίωσης   της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, για να εξασφαλιστεί το άνοιγμα των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στην κοινωνία , στην οικονομία , στη διεθνοποίηση και στην αποδοτική αξιολόγησή  τους.

Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ χρειάζονται ρυθμίσεις που θα θωρακίζουν και δεν θα αποδομούν  το δημόσιο και ακαδημαϊκό χαρακτήρα τους .

Επιζητούμε την αναβάθμιση των ΤΕΙ και είμαστε αντίθετοι με την κατάργηση των ερευνητικών εργαστηρίων που προβλεπόταν σε νόμο του 2009 και στη μη δυνατότητα εκπόνησης κάτω από προϋποθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης προγραμμάτων διδακτορικών σπουδών.

Κυρίες και κύριοι συνάδερφοι ,

Η πρόκληση της Ελλάδας  για την παιδεία του μέλλοντος είναι μια μεγάλη ευκαιρία και δεν θα πρέπει να περάσει αναξιοποίητη.

Θέλουμε ένα Πανεπιστήμιο και ένα ΤΕΙ που παράγει γνώση, που κάνει έρευνα , που αξιολογείται και λογοδοτεί για το έργο του .

Θέλουμε ανώτατη εκπαίδευση που αποτελεί πολύτιμο Δημόσιο αγαθό όπου θα έχουν πρόσβαση όλοι οι πολίτες.

Πρέπει να ενισχύσουμε τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ώστε να ανταγωνίζονται τα προηγμένα πανεπιστήμια άλλων χωρών και να προσελκύουν και ξένους φοιτητές .

Πρέπει να επιδιώκουμε ανώτατη εκπαίδευση που θα δέσει με την κοινωνία , με την παραγωγή , με την αγορά εργασίας .

Σε λίγες μέρες θα βγουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ , όπου ο κάθε γονιός θα σκεφτεί με τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που περνά, πώς θα στείλει τα παιδιά του να σπουδάσουν.

Γι’ αυτήν την χαρά της επιτυχίας που θα νιώσουν γονείς και παιδιά μετά από σκληρούς αγώνες , πρέπει να τους δώσουμε προοπτική ότι δεν θα πάνε χαμένοι οι κόποι τους και τα όνειρά τους.