Pages Menu
Categories Menu

Σημεία ομιλίας του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών Θεόφιλου Λεονταρίδη στο Νομοσχέδιο για το πολιτικό χρήμα. Τροπολογίες για τη ρύθμιση οφειλών προς τους Δήμους και τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ)

                                                           
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
ΘΕΟΦΙΛΟΥ ΛΕΟΝΤΑΡΙΔΗ

Αθήνα, 22 Οκτωβρίου 2014  

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σημεία ομιλίας του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών Θεόφιλου Λεονταρίδη στο Νομοσχέδιο για το πολιτικό χρήμα. Τροπολογίες για τη ρύθμιση οφειλών προς τους Δήμους και τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) 

Για τους περισσότερους Έλληνες πολίτες τα πολιτικά κόμματα συνιστούν μια «μαύρη τρύπα» χρηματοδότησης ενός αδιαφανούς μηχανισμού, ενός χώρου όπου οργιάζει η σπατάλη, η κακοδιαχείριση και ο νεποτισμός. Δεν μπορούμε όμως να ανεχόμαστε άλλο τη διαιώνιση ενός συστήματος που φέρει βαρύ το στίγμα της διαφθοράς. Δεν μπορούμε να απαιτούμε από τους άλλους να αλλάξουν όταν εμείς οι ίδιοι ως μέλη πολιτικών κομμάτων και ως Βουλευτές να επιθυμούμε να παραμένουμε οι ίδιοι.

Σε μια Ελλάδα που αλλάζει, σε μια περίοδο όπου οι τομές στη δημόσια διοίκηση πρέπει να δίνουν το στίγμα των θετικών αλλαγών στη χώρα, θα πρέπει να επιζητήσουμε τη συζήτηση για τη διαφάνεια του πολιτικού συστήματος. Και θα πρέπει να κάνουμε όχι μια συζήτηση για τη συζήτηση, αλλά για να βρούμε και να δώσουμε στον δοκιμαζόμενο από την οικονομική κρίση Έλληνα απαντήσεις.  Αυτή, λοιπόν, είναι η κατάλληλη στιγμή για να αρχίσει η συζήτηση για τη διαφάνεια του πολιτικού συστήματος. Και η συζήτηση αυτή δεν μπορεί να μην ξεκινά από τα οικονομικά των κομμάτων. Τώρα που η κρίση αρχίζει να αποτελεί παρελθόν και να βλέπουμε πλέον φως στο βάθος του τούνελ, δεν μπορούμε εμείς να επιζητούμε το σκοτάδι. Ως εκ τούτου, η ανάληψη της συγκεκριμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας αποτελούσε μονόδρομο, ως μία απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας να γνωρίζει που δαπανώνται τα χρήματά της μέχρι και το τελευταίο ευρώ.

Μέχρι σήμερα οι πόροι των κομμάτων προέρχονται από τρεις κύριες πηγές: τον κρατικό προϋπολογισμό, τις εισφορές των μελών και τη χρηματοδότηση ιδιωτών. Ενώ ο πρώτος πόρος είναι απολύτως ελεγχόμενος, για το δεύτερο και για τον τρίτο υπήρχαν πάντοτε αμφιβολίες σχετικά με την προέλευση των χρημάτων, τις δοσοληψίες και την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων.

Το υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς επιχείρησε μέσω θεσμικών παρεμβάσεων -ενίοτε εμβαλωματικών- να ελέγξει το μέγεθος και τον τρόπο χρηματοδότησης των κομμάτων, καθώς και της χρήσης που αυτή ετύγχανε, με απώτερο στόχο την αντιμετώπιση της οικονομικής και κατ’ επέκταση πολιτικής διαφθοράς. Πολλά βήματα έγιναν προς τη σωστή κατεύθυνση, όμως κάποια αγκάθια παραμένουν ακόμα. Η μεγάλη πρόκληση είναι η ανάταξη και η αναζωογόνηση του πολιτικού συστήματος, προκειμένου να εμπεδωθεί ένα κλίμα θετικών προσδοκιών από τον ελληνικό λαό. Προς την κατεύθυνση αυτή η κυβέρνηση βρίσκεται συνεχώς στην πρώτη γραμμή της μεγάλης εθνικής προσπάθειας για την ενίσχυση της διαφάνειας.

Το παρόν νομοσχέδιο επιχειρεί να γυρίσει σελίδα στη διαδικασία χρηματοδότησης των κομμάτων, κάτι που αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Επιχειρείται η μετατροπή των ροών «μαύρου χρήματος» σε νόμιμες και φανερές χρηματοδοτικές ροές. Συνεπώς, το προτεινόμενο σχέδιο νόμου αποτελεί μια ολοκληρωμένη πρόταση για τα οικονομικά των πολιτικών κομμάτων, με βάση τη διεθνή και ευρωπαϊκή εμπειρία και με εγγυήσεις απόλυτης διαφάνειας.

Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου φιλοδοξεί να επιφέρει σαρωτικές αλλαγές. Εδράζεται σε δύο βασικούς πυλώνες. Ο πρώτος εξ αυτών στοχεύει στην απομείωση του συνόλου της κρατικής χρηματοδότησης προς τα πολιτικά κόμματα, ενώ ο δεύτερος φιλοδοξεί να «απογαλακτίσει» τα κόμματα από τον κρατικό κορβανά.

Τα τελευταία χρόνια, ούτως ή άλλως, η χρηματοδότηση είχε περιοριστεί δραματικά λόγω της οικονομικής κρίσης, όμως το νέο νομοσχέδιο ελαττώνει περαιτέρω τα ποσοστά κρατικής χρηματοδότησης και θέτει νέες βάσεις για περισσότερη διαφάνεια και λογοδοσία στα οικονομικά των κομμάτων.

Δυστυχώς είναι διάχυτη στην ελληνική κοινωνία η εντύπωση ότι το πολιτικό σύστημα στη χώρα μας είναι η αφετηρία πολλών προβλημάτων και δεινών σε αυτή τη χώρα. Ότι ο βουλευτής είναι εξ ορισμού κλέφτης και ότι, εάν δεν το γράφει στο DNA, του σίγουρα ασχολούμενος με το χώρο αναπόφευκτα θα γίνει. Αυτή, λοιπόν, η εντύπωση πρέπει να αλλάξει άρδην. Πρέπει εμείς να αποτελέσουμε τη λύση και όχι το πρόβλημα. Πρέπει να βγούμε μπροστά στις αλλαγές που θα πρέπει να συνεχιστούν στη χώρα. Πρέπει να δώσουμε το στίγμα των αλλαγών ουσίας και όχι εντυπώσεων που συντελούνται στη χώρα. Η Ελλάδα μας έχει ανάγκη από πράξεις. Αυτό περιμένει να διαπιστώσει ο Έλληνας. Περιμένει να δει ανθρώπους που πραγματικά νοιάζονται για το παρόν του και το μέλλον των παιδιών του. Η διαφάνεια και η λογοδοσία δεν πρέπει να μένει στα λόγια. Πρέπει και να αποδεικνύεται.

Ήρθε η ώρα να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της κοινωνίας και να αλλάξουμε την εντύπωση που επικρατεί για την πολιτική και τους πολιτικούς. Όχι ως μια ευχή, μια επιθυμία, αλλά ως πράξη. Επιφέροντας καίριο πλήγμα στο φαινόμενο του «μαύρου χρήματος» θα εξυγιάνουμε το πολιτικό σύστημα και θα κάνουμε ένα σημαντικό βήμα στην ανάκτηση της εμπιστοσύνης του ελληνικού λαού. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα κάνουμε πράξη το νέο πολιτικό και δημοκρατικό πολιτισμό που όλοι ευαγγελιζόμαστε. Εάν δεν το πράξουμε, η ιστορία θα είναι πολύ αυστηρή μαζί μας. Θα χάσουμε μια μεγάλη ευκαιρία να γυρίσουμε σελίδα για τη χώρα μας, να δώσουμε ελπίδα στα παιδιά μας.

Όσον αφορά τις τροπολογίες που κατατέθηκαν από το Υπουργείο Εσωτερικών προς ψήφιση στη Βουλή, δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης για τις οφειλές των πολιτών προς τις ΔΕΥΑ με αίτηση τους έως τις 14 Νοεμβρίου 2014. Ακόμη δίνεται παράταση έως τις 30 Νοεμβρίου 2014 για όσους επιθυμούν να ρυθμίσουν σε δόσεις τις οφειλές τους προς τους δήμους και τα νομικά πρόσωπα των δήμων. Ο αριθμός των δόσεων κυμαίνεται από είκοσι τέσσερις (24) έως εκατό (100), ανάλογα με το ύψος του οφειλόμενου ποσού, το οποίο θα απαλλάσσεται πλήρως από πρόστιμα και προσαυξήσεις αν εξοφληθεί εφάπαξ. Στην ευνοϊκή αυτή ρύθμιση εντάσσονται και όσες οφειλές βεβαιώθηκαν και θα βεβαιωθούν έως και τις 30 Οκτωβρίου 2014. Παράλληλα, δίδεται η δυνατότητα να ενταχθούν σε αυτό το πλαίσιο και οι παλαιότερες οφειλές (πριν από την 1 Ιανουαρίου 2010).