Pages Menu
Categories Menu

Σφοδρή κριτική του Τομεάρχη Άμυνας της Νέας Δημοκρατίας κ. Θεόφιλου Λεονταρίδη στην ομιλία του στην Βουλή για το νομοσχέδιο ‘’ Υπηρεσιακή Εξέλιξη και Ιεραρχία των Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων – Θέματα Διοίκησης των Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας ‘’

Λεονταρίδης Θεόφιλος
Βουλευτής Ν. Σερρών Ν.Δ.    
Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εθνικής Άμυνας


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σφοδρή κριτική του Τομεάρχη Άμυνας της Νέας Δημοκρατίας κ. Θεόφιλου Λεονταρίδη στην ομιλία του στην Βουλή για το νομοσχέδιο ‘’ Υπηρεσιακή Εξέλιξη και Ιεραρχία των Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων – Θέματα Διοίκησης των Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας ‘’

Μετά από αναμονή πολλών μηνών, κατετέθη επιτέλους το νομοσχέδιο αυτό, το οποίο πράγματι προκαλεί μείζονες αλλαγές στην λειτουργία του Στρατεύματος και στο ευρύτερο σύστημα της εξέλιξης και ιεραρχίας των στελεχών των Ε.Δ.,  ενώ περιλαμβάνει και ανόμοια μεταξύ τους θέματα, τα οποία θα μπορούσαν να ήταν αντικείμενο ξεχωριστών νομοσχεδίων.

Από την εισαγωγή μου θέλω να καταστήσω σαφές ότι η Νέα Δημοκρατία ήταν υπέρ της επικαιροποίησης του ισχύοντος νόμου 2439/96 και όπως πολύ καλά γνωρίζεται, σας παρέδωσε σε προχωρημένο στάδιο ένα προσχέδιο του νομοσχεδίου. Όμως οι αλλαγές που επιφέρονται από το παρόν σχέδιο νόμου έχουν ήδη δημιουργήσει έντονο προβληματισμό και αγανάκτηση στο Σώμα των Ελλήνων Αξιωματικών. Τα μηνύματα που μας έρχονται από τα Στελέχη των Ε.Δ. τις τελευταίες μέρες συνοψίζονται στο τρίπτυχο: δυσαρέσκεια – απογοήτευση – αγανάκτηση.

Βεβαίως τους τελευταίους 6 μήνες, από τις τακτικές κρίσεις του Μαρτίου μέχρι και σήμερα, τα πλήγματα που δέχτηκαν τα στελέχη των Ε.Δ. δεν έχουν προηγούμενο. Καταρχάς στις κρίσεις του Μαρτίου δώσατε το στίγμα σας, για το πως εννοείται την αξιοκρατία και την ανέλιξη των αξίων. Επαναφέρατε στην ενέργεια αποστράτους με μόνες περγαμηνές την κομματική τους ταυτότητα και αποστρατεύσατε άξιους και εμπειρότατους Αξιωματικούς απλά και μόνον επειδή έπρεπε να προαχθούν οι «ημέτεροι». Δεν υπολογίσατε την επίπτωση που είχαν οι κρίσεις στο ηθικό των Αξιωματικών και την απογοήτευση που προκάλεσε στα νέα κυρίως στελέχη.

Έτσι οι παραιτήσεις άρχισαν να  παίρνουν ανησυχητικές διαστάσεις, θέμα που επιτάθηκε από μια σειρά ατυχών δηλώσεων της πολιτικής ηγεσίας τόσο δημόσιες, όσο και στο υπηρεσιακό επίπεδο. Για πρώτη φορά τόσοι πολλοί ανώτεροι και ανώτατοι Αξιωματικοί παραιτήθηκαν για λόγους «ευθιξίας και τιμής», εξαιτίας των δικών σας εσφαλμένων πολιτικών επιλογών και δηλώσεων. Μόλις προ ολίγων ημερών ένας ακόμη Υποναύαρχος παραιτήθηκε με μία επιστολή κόλαφο αφήνοντας σαφείς αιχμές για ανυπαρξία «αξιακών κωδίκων», «έλλειψη οράματος», αναξιοκρατία κλπ, ενώ άλλος ένας ανώτατος αξιωματικός του Στρατού Ξηράς, από τους καλύτερους εν ενεργεία Αξιωματικούς, Διοικητής της πιο μάχιμης Ταξιαρχίας του Ελληνικού Στρατού, παραιτήθηκε αιφνιδίως προχθές για περίεργους διοικητικούς λόγους, διαμαρτυρόμενος για τις αφόρητες πιέσεις που ασκήθηκαν στην μονάδα του για να προλάβει, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, μια συγκεκριμένη ημερομηνία για τα εγκαίνια του νέου στρατοπέδου της μονάδας.

Επίσης, η σημαντική περικοπή του εισοδήματος των στελεχών των Ε.Δ. και η αλλαγή επί τα χείρω, του ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού των ένστολων, σε συνδυασμό με τις τουλάχιστον ατυχείς δημόσιες δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, που ουσιαστικά εξομοίωνε τον απλό δημόσιο υπάλληλο που κάνει το 7ωρο του και κοιμάται ήσυχος στο σπίτι του, με το  στέλεχος των Ε.Δ. που δουλεύει σκληρά και διακινδυνεύει την ζωή του για την Πατρίδα, επιβάρυνε ακόμη περισσότερο το κλίμα στις Ε.Δ. με αποτέλεσμα οι παραιτήσεις να πάρουν την μορφή χιονοστιβάδας. Ήδη πλησιάζουν τον απίστευτο αριθμό των 3000, με ανυπολόγιστες συνέπειες στην λειτουργία του Στρατεύματος.

Και τι κάνει η κυβέρνηση ως ανάσχεση σε όλα αυτά? Καταθέτει το παρόν πολυνομοσχέδιο και μάλιστα με επικοινωνιακούς όρους, δίδοντας δύο «πομπώδεις» συνεντεύξεις για το ίδιο θέμα σε 30 μέρες, και αγνοώντας επιδεικτικά την φυσική Ηγεσία του Στρατεύματος….

Το θέμα δεν είναι αγαπητοί συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ, να φέρετε απλά και να ψηφίσετε άλλο ένα νομοσχέδιο, επειδή είχατε πει ότι θα το καταθέτατε μέχρι τέλος του Ιουνίου που πέρασε, αλλά ένα νομοσχέδιο που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός σύγχρονου Στρατεύματος, αξιόμαχου, που προσαρμόζεται στις νέες παγκόσμιες συνθήκες, στις νέες απειλές και προκλήσεις και αποτελεί την ασπίδα και την εγγύηση των Εθνικών κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.

Φοβούμαι, ότι το συνονθύλευμα των διατάξεων του πολυνομοσχεδίου που φέρατε δεν εξυπηρετεί τον στόχο που μόλις περιέγραψα, αλλά αντιθέτως δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα, τόσο λειτουργικά, όσο και διασφάλισης της αξιοκρατίας και της αντικειμενικότητας των κρίσεων, που είναι το ζητούμενο και επιθυμία όλων των στελεχών.

Όλοι θα περίμεναν ότι το τόσο σοβαρό για το Στράτευμα και τα στελέχη αυτό νομοσχέδιο, αφού ανακοινώθηκε, θα ήταν απόλυτα έτοιμο, λειτουργικό, επεξεργασμένο και βεβαίως συμφωνημένο από τα τέσσερα Γενικά Επιτελεία. Όμως στην περίπτωση αυτή συνέβη το πρωτοφανές για τις Ένοπλες Δυνάμεις, να παρουσιαστεί ένα νομοσχέδιο, στην εκπόνηση του οποίου δεν συμμετείχαν τα Επιτελεία, τα οποία εν συνεχεία κλήθηκαν με αστραπιαίες  διαδικασίες και μέσα στον Αύγουστο, να το σχολιάσουν για να ολοκληρωθεί μια διαδικασία άρον-άρον, ώστε να κατατεθεί με το άνοιγμα της Βουλής.

Έστω και έτσι, τα Επιτελεία με συνέπεια παρουσίασαν τις θέσεις τους και τα σχόλια τους, μέσα από 30 σελίδες παρατηρήσεων, η πλειονότης των οποίων ήταν ουσιώδεις και είχαν άμεση σχέση με την εύρυθμη λειτουργία του Στρατεύματος. Όμως μέγα μέρος από αυτές τις παρατηρήσεις δεν ελήφθησαν υπόψη. Γιατί αγνοήσατε τα Επιτελεία κ. Υπουργέ? Είναι αλήθεια ότι τα ίδια τα Επιτελεία σας πρότειναν το αυτονόητο, δηλαδή:
«να συσταθεί διακλαδική ομάδα εργασίας με αντικείμενο την αποσαφήνιση και αναδιατύπωση διατάξεων του νομοσχεδίου ώστε αυτό να καταστεί λειτουργικό»?
Γιατί αρνηθήκατε? γιατί τέτοια βιασύνη αφού χάσατε τις ημερομηνίες? Γιατί κανονικά έπρεπε να είχε κατατεθεί και ψηφιστεί πριν την ψήφιση του συνταξιοδοτικού νόμου των ενστόλων, ώστε από αυτόν το νόμο να προέλθει το συνταξιοδοτικό. Αφού λοιπόν συνετελέσθη το παράδοξο, γιατί τέτοια βιασύνη τώρα?
Πολλές λοιπόν διατάξεις του νομοσχεδίου δημιουργούν προβλήματα στην λειτουργία του Στρατεύματος. Παρότι θα τα συζητήσουμε σε βάθος στην κατ’ άρθρο συζήτηση, θα αναφερθώ ακροθιγώς σε μερικές από αυτές. Κατ’ αρχάς επί του κυρίως νομοσχεδίου :

Η Ν.Δ. διαφωνεί με τη σύσταση «Συμβουλίων Μεταθέσεων» των κλάδων, διότι ήδη υπάρχουν αρμόδιες υπηρεσίες προσωπικού για τις μεταθέσεις. Η πρόβλεψη ενός νέου οργάνου θα δημιουργήσει προβλήματα τόσο στη λειτουργία των υπηρεσιών όσο και στον αρμόδιο κλάδο. Επίσης ερωτώ : γιατί υποκαθιστάτε τη λειτουργία των αρμοδίων κλάδων με άλλο όργανο; Πως θα επιλέγονται οι αξιωματικοί του Συμβουλίου? ποιος ο ρόλος τους? Μήπως κατασκευάζουμε κομματικά γραφεία εξυπηρέτησης «ημετέρων» μέσα στις ‘Ένοπλες Δυνάμεις κύριε Υπουργέ;

Η Ν.Δ. εκφράζει ενστάσεις επίσης ως προς την λειτουργικότητα των «ενδικοφανών προσφυγών» στην υλοποίηση των μεταθέσεων  αφού οι καθυστερήσεις εκτιμώνται σοβαρές αν αναλογιστούμε ότι μόνον ο Στρατός Ξηράς εκτελεί 7.000 μεταθέσεις το χρόνο.

Παρότι και το προηγούμενο νομικό πλαίσιο 2439/96 προέβλεπε την έκδοση ΠΔ για τις προϋποθέσεις αξιολόγησης των στελεχών, εκφράζουμε επιφυλάξεις για την παραπομπή ολόκληρου του συστήματος αξιολόγησης των στελεχών σε ένα Προεδρικό Διάταγμα που εκδίδεται με εισήγηση του ΥΕΘΑ. Προτείνουμε το τόσο ουσιώδες αυτό θέμα για την αξιολόγηση και εξέλιξη των στελεχών, να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του νόμου ώστε να ψηφιστεί από την Ελληνική Βουλή.

Επίσης θεωρούμε ότι δεν είναι λειτουργική, η αυτοπρόσωπη παρουσία των κρινόμενων στελεχών στα Συμβούλια Κρίσεων διότι θα δημιουργήσει τεράστιες καθυστερήσεις και οικονομική επιβάρυνση. Επιπλέον η έγγραφη υποβολή απόψεων των κρινόμενων αξιωματικών προς όλα τα αρμόδια Συμβούλια, εκτιμάται ότι θα αποτελέσει αντικείμενο εκμετάλλευσης από τους δικηγόρους.

Συναφώς διατηρούμε επιφυλάξεις και ως προς την λειτουργικότητα των «ενδικοφανών προσφυγών» των στελεχών κατά των αποφάσεων των Συμβουλίων Κρίσεων, καθόσον επιφέρονται σημαντικές καθυστερήσεις στην ομαλή λειτουργία του Στρατεύματος. Ερωτώ: Πώς θα συνεχιστεί η ομαλή ροή των κρίσεων στους ανώτατους, εφόσον θα υφίσταται σε εκκρεμότητα αριθμός προσφυγών και οι πίνακες δεν θα έχουν κυρωθεί από τον κύριο ΥΕΘΑ;

Το σύστημα αξιολόγησης των στελεχών θα πρέπει να είναι απόλυτα κατοχυρωμένο, αντικειμενικό και αξιοκρατικό. Αυτή είναι η διαχρονική θέση της ΝΔ. Φοβούμαι ότι οι σχετικές διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου δεν διασφαλίζουν την αντικειμενικότητα των κρίσεων, υπάρχουν ενστάσεις τόσο για την κρίση κατ’ απόλυτο εκλογή, όσο και για τα κριτήρια προαγωγών, ενώ υπάρχουν δυσνόητα διατυπωμένες διατάξεις που απαιτούν περαιτέρω επεξεργασία. Όσον αφορά την διάταξη της κρίσης «κατ’ απόλυτο εκλογή», εφόσον θεσπιστεί, φρονούμε ότι θα πρέπει να οριοθετηθεί εντός μίας συγκεκριμένης Τάξεως. [??]

Συνεχίζοντας θα αναφερθώ στο άρθρο 39 το οποίο δίνει ουσιαστικά τη δυνατότητα στον αρμόδιο ΥΕΘΑ, να προσλαμβάνει κατά βούληση αξιωματικούς με μόνο κριτήριο το βιογραφικό τους, καθόσον δεν καθορίζονται συγκεκριμένα κριτήρια για την πρόσληψή τους. Θεωρούμε αυτονόητη την θέσπιση αντικειμενικών διαδικασιών πρόσληψης, και υιοθέτηση διαγωνισμού μέσω ΑΣΕΠ.

Σε ένα άλλο θέμα τώρα, στη σύσταση του Σώματος Νομικών Συμβούλων που θυμίζω ότι υπήρχε σχετική πρόταση του ΣΑΓΕ το 2005. Η ΝΔ συμφωνεί  με τη σύσταση του Σώματος, όχι όμως και με την συγχώνευση του με το Στρατολογικό Σώμα. Η όλη διαδικασία σύστασης του Σώματος χρήζει διευκρινήσεων κυρίως ως προς τις αρμοδιότητες, διότι ο κίνδυνος σύγχυσης με το αντικείμενο και τις αρμοδιότητες του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους είναι ορατός .

Επίσης δεν συμφωνούμε με τη μη απονομή του επόμενου βαθμού σε αξιωματικούς που υποβάλλουν παραίτηση καθόσον αυτή η διάταξη μόνο ως «εκδικητική» μπορεί να χαρακτηριστεί.

Θέλω τώρα να σταθώ στην διάταξη – εξαγγελία για τους Ειδικούς Έφεδρους Οπλίτες. Λυπούμαι που το λέω κύριε Υπουργέ, αλλά πρόκειται για μία εξαγγελία με καθαρά επικοινωνιακούς όρους, χωρίς προετοιμασία, χωρίς κοστολόγιο, δεν γνωρίζουμε ούτε τον αριθμό των Εφέδρων, ούτε τις ειδικότητες, ούτε τις απολαβές, ούτε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θα γίνεται η πρόσληψη. Για όλα αυτά περιμένουμε απαντήσεις. Απάντηση επίσης περιμένουμε και στο γιατί δεν αξιοποιήσατε τον υφιστάμενο θεσμό των Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης (ΟΒΑ) αφού σύμφωνα και με τις απόψεις των Γενικών Επιτελείων θεωρείται λίαν επιτυχημένος. Η θέση μας είναι ότι προσφορότερη είναι η επανεργοποίηση του θεσμού των ΟΒΑ – που το βασικό πρόβλημα ήταν, θυμίζω, η έλλειψη χρημάτων – και όχι η δημιουργία ενός νέου θεσμού για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους.

Επιπλέον αλλάζετε και το σύστημα των αμυντικών προμηθειών των Ε.Δ., με την μετονομασία του ΕΜΠΑΕ σε «τριετές κυλιόμενο πρόγραμμα προμηθειών» με τρόπο που υπονοεί ότι το ΓΕΕΘΑ και τα Επιτελεία δεν έπρατταν σωστά μέχρι τώρα, προτάσσοντας αυστηρά τις επιχειρησιακές τους ανάγκες και μετατρέποντάς τες σε απαραίτητα εξοπλιστικά προγράμματα μέσω των ΕΜΠΑΕ. Αλήθεια διερωτώμαι τι ουσιαστικά θα αλλάξει, αφού τα όσα περιγράφετε από πλευράς συντάξεως Επιτελικών Μελετών για τα εξοπλιστικά κλπ, ούτως ή άλλως γίνονταν και ήταν αναπόσπαστο μέρος του Εθνικού Αμυντικού Σχεδιασμού. Tα βασικά θεσμικά κείμενα, από τα οποία απορρέει ο αμυντικός σχεδιασμός και οι εξοπλιστικές ανάγκες της χώρας, δηλαδή η Πολιτική Εθνικής Άμυνας και η Εθνική Στρατιωτική Στρατηγική, παραμένουν αμετάβλητα. Άρα και οι βασικές εξοπλιστικές ανάγκες των Ε.Δ. προκειμένου να ανταποκριθούν με επιτυχία στα έργα και στην αποστολή τους. Νομίζω ότι η αδυναμία σας να συντάξετε το ΕΜΠΑΕ 2011-15, έφερε τις αλλαγές αυτές, που επιτείνουν την σύγχυση των Επιτελείων και μάλλον διογκώνουν τα προβλήματα στους εξοπλισμούς.

Τέλος σε ότι αφορά στην «κάθετη διοίκηση» των Ε.Δ., και συγκεκριμένα στην διάταξη ότι ο Α/ΓΕΕΘΑ ασκεί την «πλήρη διοίκηση όλων των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων», διατυπώνονται ενστάσεις αφού για όλα πλέον θα αποφασίζει ο Α/ΓΕΕΘΑ, ακόμη και για τις μεταθέσεις προσωπικού. Η συγκεκριμένη διάταξη   κατά βάση  καταργεί τα Επιτελεία των κλάδων και δημιουργεί ένα υπερ-επιτελείο ΓΕΕΘΑ. Επίσης , ο Α/ΓΕΕΘΑ καθίσταται Αρχηγός Ενόπλων Δυνάμεων  και όχι Αρχηγός Επιτελείου. Σε όλους τους σύγχρονους στρατούς ο Α/ΓΕΕΘΑ έχει ρόλο συντονιστικό και όχι ρόλο πλήρους Διοίκησης των ΕΔ.

Για όλους αυτούς τους λόγους και για πολλούς άλλους που θα αναπτύξουμε στην κατ΄ άρθρο συζήτηση, η Νέα Δημοκρατία δεν θα ψηφίσει επί της αρχής το εν λόγω νομοσχέδιο.