Pages Menu
Categories Menu

Ομιλία του κ. Θεόφιλου Λεονταρίδη στην Βουλή για επενδυτικά σχέδια στον πρωτογενή τομέα, στη γεωθερμία και κατάθεση των προτάσεων του Επιμελητηρίου Σερρών για το νέο αναπτυξιακό νόμο

 

Λεονταρίδης Θεόφιλος
Βουλευτής Νέας Δημοκρατίας
Ν. Σερρών

Δείτε την Ομιλία

Τετάρτη 3 Απριλίου 2013

  ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέμα: «Τοποθέτηση του βουλευτή κ. Θεόφιλου Λεονταρίδη στην Βουλή για επενδυτικά σχέδια στον πρωτογενή τομέα, στη γεωθερμία και κατάθεση των προτάσεων του Επιμελητηρίου Σερρών για το νέο αναπτυξιακό νόμο».

 
Την ιδιαίτερη βαρύτητα που πρέπει να δοθεί στο νέο επενδυτικό νόμο για επενδυτικά σχέδια που αφορούν αξιοποίηση αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων με εξαγωγικό προσανατολισμό, τόνισε στην Ολομέλεια της Βουλής, ο βουλευτής κ. Θεόφιλος Λεονταρίδης. Επίσης επεσήμανε την αναγκαιότητα για την ανάπτυξη υποδομών της γεωθερμίας και την αξιοποίηση της στον πρωτογενή τομέα (θερμοκήπια, κτηνοτροφικές μονάδες) που έχουμε στη Βόρεια Ελλάδα και στο Ν. Σερρών.

Τέλος κατέθεσε τις θέσεις του Επιμελητηρίου Σερρών και τα στατιστικά στοιχεία που δείχνουν τη δεινή οικονομική του θέση και τη φθίνουσα πορεία του Νομού και ζήτησε να συμπεριληφθεί η περίπτωση Νομών με δείκτες – στοιχεία σαν αυτά στις περιοχές μαζί με τις Β.Ε.Π.Ε. , τα επιχειρηματικά πάρκα και τις ζώνες καινοτομίας, όπου στα επενδυτικά σχέδια επιχειρήσεων που πραγματοποιούν επενδύσεις, σε αυτές τις περιοχές, παρέχεται κατ’ εξαίρεση το ανώτατο όριο του χάρτη των περιφερειακών ενισχύσεων (παρ. 12 του άρθρου 5 του Ν.3908/2011)

Με δεδομένη την οικονομική κρίση στην οποία βρίσκεται η χώρα, είναι αναγκαία η δημιουργία φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για την προσέλκυση επενδύσεων, την τόνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας που θα συντελέσει ως μοχλός ανάπτυξης στη συνολική προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας μας και στην αντιμετώπιση της ανεργίας.

Το σχέδιο Νόμου για τη «Διαμόρφωση Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις», αποτελεί αναμφισβήτητα μια θετική πρωτοβουλία που μπορεί να συμβάλλει υπό όρους στην αύξηση της παραγωγής, τη βελτίωση της παραγωγικότητας, τη διεύρυνση της απασχόλησης και των εξαγωγών, καθώς επιχειρεί να βελτιώσει τα αναπτυξιακά κίνητρα του Ν. 3908/2011, ενώ προάγει και συγκεκριμένες μεγάλες επενδύσεις.

Σε μια περίοδο όπου η οικονομία μας γνωρίζει την πιο βαθιά ύφεση των τελευταίων χρόνων οι μαζικές παραγωγικές επενδύσεις αποτελούν τη μόνη λύση για την έξοδο από την κρίση.

Τα βασικά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν στη σημερινή εποχή για να διευκολυνθεί η επιχειρηματική δραστηριότητα και να γίνουν επενδύσεις εγχώριες και ξένες είναι :

Η πολιτική και κοινωνική σταθερότητα, που κάνει τεράστιες προσπάθειες η κυβέρνηση να υπάρξει , παρόλη την αντίδραση της αντιπολίτευσης που αντιτίθεται σε κάθε πολιτικό σχεδιασμό  της για έξοδο από την κρίση.

Η έλλειψη ρευστότητας από τις Τράπεζες που εν μέρει θα πρέπει να αποκατασταθεί με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, για την δανειοδότηση επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.

Οι υφιστάμενες δομές του κράτους και η γραφειοκρατία που θέτουν εμπόδια στην επιχειρηματικότητα αντί να την ενθαρρύνουν.

Τέλος, η συχνή μεταβολή του φορολογικού μας συστήματος και οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές σε μια εποχή που εντείνεται ο φορολογικός ανταγωνισμός, ακόμη και στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν εξασφαλίζουν τη σταθερότητα του περιβάλλοντος που τόσο αναζητούν Έλληνες και ξένοι επενδυτές.

 Βασικοί άξονες και στόχοι της νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι η διευκόλυνση των επενδυτών, Ελλήνων και ξένων, μέσω της μείωσης της γραφειοκρατίας , που απορροφά χρόνο και χρήμα, και της παροχής ευελιξίας στη χρήση των υφιστάμενων χρηματοδοτικών εργαλείων για την υλοποίηση των επενδυτικών τους σχεδίων.

Η νέα φιλοσοφία για την ανάπτυξη έχει δύο βασικούς πυλώνες:

Περιορισμός της γραφειοκρατίας και αύξηση της εμβέλειας αναπτυξιακού και fast track έτσι ώστε να «χωρέσουν» όσο το δυνατόν περισσότερες επενδύσεις.

Βασικό εργαλείο για τη γρήγορη αδειοδότηση στρατηγικών επενδύσεων είναι η θέσπιση των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ)

Το ΕΣΧΑΣΕ επιτρέπει την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων για τον χωροταξικό προσδιορισμό, την επενδυτική ταυτότητα, τη χρήση γης, τη χωροθέτηση και παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας.

Χρήση των ρυθμίσεων αυτών μπορεί να κάνει και η Εκκλησία για την πραγματοποίηση στρατηγικών επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία της.

Προκειμένου να υλοποιηθεί ο δεύτερος πυλώνας, γίνονται στη νομοθεσία σειρά αλλαγών για τη διευκόλυνση της ένταξης περισσότερων επενδυτικών προτάσεων, τόσο στο καθεστώς fast track, όσο και στα κίνητρα του επενδυτικού νόμου.

Παράλληλα, το νέο νομοσχέδιο παρέχει κίνητρα για ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο επιχειρήσεων από κλάδους, που μέχρι σήμερα εξαιρούνταν.

Έτσι, μπορούν πλέον να ζητήσουν την υπαγωγή τους επιχειρήσεις από τον τομέα της ναυπηγικής, της υγείας (εκτός κέντρων αποκατάστασης) καθώς και επενδύσεις ειδικής τουριστικής υποδομής, όπως συνεδριακά κέντρα,  θεματικά πάρκα, χιονοδρομικά κέντρα, μεταλλευτικές και εξορυκτικές επιχειρήσεις, αλλά και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, εφόσον το επενδυτικό σχέδιο αφορά την επέκταση μονάδας υπάρχουσας ή υπό κατασκευή. Επίσης, μπορεί να ενταχθούν και επενδυτικά σχέδια που αποσκοπούν στην επαναλειτουργία επιχειρήσεων ανεξάρτητα από την αύξηση θέσεων εργασίας που προσφέρουν.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται για τις μικρές ιδιωτικές επιχειρήσεις η δυνατότητα  προκαταβολής του 100% της επιχορήγησης με την προσκόμιση όμως ισόποσης εγγυητικής επιστολής.

Έμφαση δίνεται στη δυνατότητα εισαγωγής φορολογικών κινήτρων για την ανάπτυξη στρατηγικών επενδύσεων στο πλαίσιο των κανόνων κοινοτικού δικαίου.

Οι ρυθμίσεις του Νομοσχεδίου επηρεάζουν τη συνολική οικονομία και κατά συνέπεια το σύνολο των κοινωνικών ομάδων, ιδίως τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα όλων των ειδικοτήτων, εφόσον δια των επενδύσεων δημιουργούνται θέσεις εργασίας.

Παράλληλα, η διευκόλυνση των πολιτών με ευέλικτες διοικητικές διαδικασίες αδειοδότησης και με υπηρεσία μιας στάσης θα αναμένεται να συμβάλλει θετικά, τόσο στην αναπτυξιακή δραστηριότητα όσο και στη βελτίωση της σχέσης κράτους-πολίτη.

Πρέπει  να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην προώθηση επενδυτικών σχεδίων που αφορούν την αξιοποίηση αγροτικών προϊόντων, που προορίζονται για διατροφή, τα οποία διαθέτουν συγκριτικό πλεονέκτημα τόσο ως προς τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά όσο και ως προς τον εξαγωγικό τους προσανατολισμό. Εδώ φυσικά πρέπει να τονίσουμε ότι για να γίνουν σύγχρονα επενδυτικά σχέδια σε σχέση με την πρωτογενή παραγωγή, πρέπει πρώτα απ’ όλα να αναπτύξουμε τις υποδομές που πρέπει και που είναι εργαλεία ανάπτυξης .

Οι υποδομές στη γεωθερμία που έχουμε σε όλη την Βόρεια Ελλάδα όπως και στο Νομό Σερρών παραμένουν ανενεργείς και η αξιοποίηση τους  θα κάνει πολύ ανταγωνιστικά τα θερμοκήπια, τις κτηνοτροφικές μονάδες και άλλες επενδύσεις του πρωτογενούς τομέα.

Άρα, οι στρατηγικές επενδύσεις μπορεί να έχουν να κάνουν και με τις υποδομές για την ανάπτυξη άλλων επιμέρους δραστηριοτήτων, που πραγματικά, θα δώσουν παραγωγική δομή στη χώρα.

Εδώ και αρκετά χρόνια γίνονται προσπάθειες από την Τ.Α σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια και έχουν γίνει πολλές μελέτες πάνω στη γεωθερμία, αλλά στην πράξη τα βήματα είναι αργά. Απαιτείται ένα νέο πρότυπο ανάπτυξης, με προσανατολισμό της αγροτικής παραγωγής στις απαιτήσεις της αγοράς, που αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην παραγωγή και την μεταποίηση προϊόντων διατροφικής ποιότητας και ασφάλειας, που είναι ικανό να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καταναλωτών, που συμβάλλει στην ανάπτυξη της υπαίθρου με σκοπό τη διατήρηση του αγροτικού πληθυσμού στην ύπαιθρο, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αλλά και την ανάδειξη ενός ευρέως φάσματος δραστηριοτήτων  σε αγροτικές, μειονεκτικές ορεινές περιοχές. Ένα νέο πρότυπο ανάπτυξης που συμβαδίζει με την προστασία του περιβάλλοντος και τη συνδέει με τη στήριξη τουριστικών επιχειρήσεων και την προσφορά προϊόντων ποιότητας και υγιεινής διατροφής, που αξιοποιεί τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, που επενδύει στην παιδεία, στον πολιτισμό, στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής, στις νέες τεχνολογίες.

Κλείνοντας, σας καταθέτω τις θέσεις του Επιμελητηρίου Σερρών και τα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή τον Ιανουάριο του 2013 όπου ο Νομός Σερρών κατατάσσεται στην προτελευταία θέση ως προς το κατά κεφαλήν ΑΕΠ  μεταξύ των Νομών της Χώρας  και την τελευταία θέση μεταξύ των Νομών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Το Επιμελητήριο Σερρών είχε προωθήσει συγκεκριμένη πρόταση επί της συζήτησης του νομοσχεδίου του ΥΠΑΑΥΔ πριν κατατεθεί για ψήφιση στην Ολομέλεια, στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, πρόταση που αφορούσε να συμπεριληφθεί η περίπτωση Νομών με δείκτες – στοιχεία σαν αυτά του Ν. Σερρών (ως Νομού με το πολύ χαμηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ, πολύ πιο κάτω από το 75% του μέσου όρου της Ε.Ε. – συγκεκριμένα στο 48,28% του μέσου όρου της Ε.Ε. και με κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε ποσοστό 53,44% του μέσου όρου της χώρας, επιπλέον είναι και παραμεθόριος με μεγάλη εκροή εισοδήματος προς τη Βουλγαρία), στις περιοχές μαζί με τις Β.Ε.Π.Ε. , τα επιχειρηματικά πάρκα και τις ζώνες καινοτομίας, όπου στα επενδυτικά σχέδια επιχειρήσεων που πραγματοποιούν επενδύσεις σε αυτές τις περιοχές, παρέχεται κατ’ εξαίρεση το ανώτατο όριο του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων (παρ. 12 του άρθρου 5 του Ν. 3908/2011)